Volg ons op:

Nieuws uit de school!

2018/2019 Portret van Athena

Athena-onderwijs in Drunen biedt fulltime onderwijs aan hoogbegaafden uit Brabant

 

Hulp voor het hoogbegaafde kind

 

Basisschool Athena in Drunen biedt fulltime onderwijs voor hoogbegaafden uit bijna heel Brabant. De school leert kinderen in een veilige omgeving met gelijkgestemden werken aan hun zelfvertrouwen en geeft inzicht in het eigen handelen. “Ze leren bij ons leren, denken en leven.”

 

Thijmen verveelde zich op zijn oude basisschool. De lesstof bood weinig uitdaging en de lesinstructies duurde hem veel te lang. Van verveling ging de scholier uit Waalwijk maar kletsen. “Heel veel”, vertelt hij. “Dat was vervelend voor mijn klas, maar ik begreep niet waarom er zoveel uitleg nodig was. Dat rekenwerk was een eitje”, vertelt hij. Waar zijn klasgenoten minimaal een kwartier instructie per vak nodig hadden om nieuwe stof te begrijpen, dacht de 9-jarige vooral aan grote vraagstukken. Over kernsplitsing bijvoorbeeld. “Waarom zou je alleen uranium splijten? Zijn er niet meer stoffen die hiervoor in aanmerking komen? Zoals een houten tafel? Dat zou ik liever leren.”

 

Hoogbegaafdheid in cijfers

Bij Athena kon Thijmen aan de slag met zijn uitdagende vraagstukken. Op deze school voor hoogbegaafden is Thijmen één van de 156 scholieren. Allemaal leerlingen met een IQ van 130 of meer. “Allemaal kinderen die speciaal onderwijszorg nodig hebben om te kunnen functioneren”, vertelt schooldirecteur Nicole Smits.

“Velen denken dat hoogbegaafdheid fijn is, want een kind is slim, snapt alles én dat scheelt veel stress op school. Nou niet dus. In Nederland is 2,3% van de bevolking hoogbegaafd. En 1,3% heeft zelfs een IQ van boven de 145. Uit onderzoek blijkt dat 16% van de hoogbegaafde volwassenen in Nederland in de psychiatrie of op straat leeft. Zij wijken te veel af van de standaard. Kunnen wel onwijs complexe zaken aan, maar haken af in de werkende wereld. Het zijn bovendien zeer kritische beschouwers op sociaal en cognitief gebied. Het maakt hen niet de eenvoudigste personen in de omgang.”

 

Onbegrepen gedrag en leerproblemen

Leerlingen die op Athena terechtkomen, hebben vaak al een historie van onbegrepen gedrag, leerproblemen of -hindernissen. “Ouders lopen hierop vast of krijgen weinig begrip in een reguliere setting. Wat velen niet weten, is dat deze kinderen net zoveel zorg nodig hebben als kinderen met een IQ onder de 70. Passend onderwijs is er echter nauwelijks. Je ziet wel plusklassen voor een uurtje of een dagdeel in de week, maar hoogbegaafdheid kun je niet uitzetten. Dat is er niet een uurtje per week. Als je jezelf de rest van de week onbegrepen voelt, maakt dat je diepongelukkig. Les krijgen met gelijkgestemden draagt juist bij aan levensgeluk”, zegt de schooldirectrice.

 

Van heinde en verre

Athena is in 2010 in Nieuwkuijk begonnen met één leerling. De school groeide hard en is na enkele jaren verhuisd naar een groter gebouw in Drunen. Scholieren komen intussen van heinde en verre. Sommigen leerlingen reizen een uur heen en een uur terug om er passend onderwijs te kunnen volgen. Schooljaar 2018/2019 telt 156 leerlingen en een wachtlijst. In Etten-Leur is in augustus 2018 de tweede Athena-school geopend.

 

Waar het succes van de hoogbegaafdenschool Athena inzit? “Bij ons leren kinderen leren, ze leren denken en ze leren leven”, vertelt grondlegger van Athena-onderwijs Mariëtte Melissen. Toch spreekt ze liever niet van een succes. “Onze grootste wens is dat Athena niet hoeft te bestaan, maar dat hoogbegaafde kinderen in hun eigen wijk naar school kunnen. En kunnen integreren in de samenleving.”

 

Leren leren

Om deze missie te kunnen volbrengen, ziet de oprichtster het als haar taak om alle hoogbegaafde kinderen duurzaam te leren leren. “Zodat ze voldoende tools hebben geleerd om een plaatsje in de maatschappij te verdienen. Leren leren. Het klinkt zo simpel, maar veel hoogbegaafden weten niet hoe dat moet. Simpelweg omdat ze nooit hebben hoeven leren. Maar komen ze voor echt uitdagende vraagstukken te staan, dan weten ze niet hoe het aan te pakken. En dan heb je nog dat een hoogbegaafd kind niet durft te falen, dat is het ook niet gewend. Krijgen ze nieuwe stof die ze niet direct begrijpen dan zal het dat niet toegeven. Dan ligt het aan de school, de leerkracht of de klas. Het is altijd een oorzaak buiten zichzelf. Toegeven dat zijzelf iets niet snappen, dat vergt een heel proces.”

 

Liefdevol frustreren

Een goede manier om hoogbegaafden hierbij te helpen is Athena-tijd. “Een leermethode om leerlingen op liefdevolle wijze te frustreren”, vertelt Mariëtte Melissen. Ze licht dit toe: “We creëren een leerkuil. Dat is een situatie die niet prettig is. Een soort valkuil voor de leerling eigenlijk. Eentje waarbij hij leervragen moet doorlopen om eruit te kunnen komen. De antwoorden geven inzicht in wat de leerling nog moeten leren, welke hulp hij hierbij nodig heeft en hoe hij om kan gaan met emoties die bij deze zelfkennis komen kijken.”

Hoe vaker een hoogbegaafde door een leerkuil gaat, hoe beter hij met situaties leert omgaan. Hij schept als het ware zand in de kuil waardoor deze minder die wordt en hij eruit kan klimmen. Dat extra zand in de kuil staat symbool voor extra vaardigheden die het kind erbij heeft gekregen op sociaal en emotioneel vlak.

 

Zelfstandig werken

Centraal in de leermethode van Athena staat ook het zelfstandig werken. Als voorbeeld noemt Nicole Smits het werken aan onderzoeksvragen. “Wij geven een globaal thema en leerlingen formuleren hierbij zelf een vraag over een onderwerp dat hen bezighoudt. Bijvoorbeeld de vraag van Thijmen over kernsplitsing van materialen. Via een heel stappenplan gaat hij vervolgens gericht nadenken over zijn onderzoeksvraag: wat weet ik al, wat ga ik doen, wat voor ideeën heb ik, hoe ga ik het aanpakken, welke middelen heb ik? Uiteindelijk presenteert hij zijn antwoord aan de klas.”

 

Hoe bevalt het Thijmen na ruim een half jaar op Athena?’ “Ik houd van nieuwe dingen leren. Als ik iets interessant vind, ga ik er echt voor. Ik heb nog meer zin in school gekregen sinds ik hier ben”, klinkt het enthousiast. En hoe het zit met zijn kernsplijtingsvraagstuk? “Vanmiddag staat mijn presentatie op de agenda. Ik weet intussen dat alleen zware onstabiele atoomkernen zich kunnen delen of splijten in twee of meerdere kernen”, vertelt de groep 6-leerling alsof hij een simpele rekensom uitlegt. “Nu alleen nog zorgen dat de rest het ook begrijpt.” Waarmee hij de grote uitdaging van hoogbegaafden in de kern samenvat.

 

21-11-2018 Prachtige prestaties van de groepen 8 bij de FFL

Team Space Shower heeft de prijs gewonnen voor het beste robot ontwerp.

Team In to Us heeft zich gekwalificeerd voor de Benelux finale. 

Dit was een rede om alle kinderen van groep 8 te mogen ontvangen met een erehaag!Erehaag groep 8 -6

Erehaag Groep 8_1